Oncologie binnen de fysiotherapie

Op het gebied van de zorg aan patiënten met oncologische aandoeningen, heeft de fysiotherapeut te maken met een steeds groter wordende patiëntengroep in de Nederlandse gezondheidszorg en samenleving. De vraag naar oncologische fysiotherapie zal in de komende jaren gaan toenemen. De oorzaken hiervoor zijn:

• de verbeterde diagnostiek, waardoor steeds vroeger oncologische aandoeningen worden opgespoord en nieuwe vormen van kanker worden ontdekt
  • de betere behandelmethoden, waardoor het aantal patiënten toeneemt dat voor kanker behandeld wordt of een kankerbehandeling heeft ondergaan
  • de toenemende vergrijzing, waardoor het aantal patiënten met oncologische aandoeningen toeneemt.

Door de verbetering van de behandeltechnieken krijgt kanker steeds meer het karakter van een chronische ziekte. De oncologie fysiotherapie is een specifiek aandachtsgebied binnen de reguliere fysiotherapie. Binnen de oncologie houdt de fysiotherapeut zich bezig met de fysiotherapeutische behandeling en het coachen van patiënten met kanker.

Het doel van de samenwerking tussen arts, fysiotherapeut en patiënt is zorgen voor een functioneel herstel en het ervaren van minder last van de gevolgen van chemotherapie en/of bestralingen waardoor er een toename is van de kwaliteit van leven. De fysiotherapie kan bestaan uit spierkrachtsverbetering, conditieverbetering, ontspanningsoefeningen en tapetechnieken. Het is wetenschappelijk bewezen dat bewegen cq sporten tijdens de chemotherapie en/of bestralingen minder klachten geeft van bijwerkingen tijdens deze behandelingen.

Neem contact met ons op als u meer wilt weten over de mogelijkheden van uw herstel in onze praktijk.