Medical Taping, ook wel kinesiotape genoemd

Kinesiotape is een rekbare, veelal gekleurde tape die wordt gebruikt bij de behandeling van spierblessures, kneuzingen in spierweefsel, behandeling van pijnpunten, sturing van het gewricht en bij lymfedrainage. Door de unieke eigenschappen van de tape is het mogelijk om meerdere dagen de tape op de huid te dragen zonder deze te vervangen of last te krijgen van huidirritatie.

De gedachte achter kinesiotape is dat door de rekbare eigenschap van de tape er tijdens beweging van de gewrichten en de huid er kleine rimpelingen ontstaan waar de tape de huid omhoog lift. Door dit effect vindt er onder deze rimpeling een drukverlaging in het weefsel plaats waardoor er direct remming is op de pijnreceptoren en er een betere afvoer is van afvalstoffen en/of vocht. Daarnaast zal door o.a. de vezelstructuur van de tape, kinesio taping verlichting brengen bij spierpijn door te zorgen voor een ontspanning in de spier en een betere doorbloeding van de spier. Wanneer kinesiotape wordt gebruikt voor het intapen van gewrichten als de enkel of de schouder heeft het als voordeel op de conventionele sporttape dat het gewricht zijn volledige bewegingsuitslag kan maken, maar naarmate het gewricht verder in zijn eindpositie komt de rek op de tape zal toenemen. Op deze manier worden de sensoren in de huid veel meer geprikkeld waardoor een gebruiker bewuster is in zijn bewegingen en hierdoor minder kans zal lopen op een blessure.

Zowel Arianne als Betty zijn geschoold in het aanbrengen van kinesiotape.

Het indicatiegebied van Medical Taping is zeer uitgebreid:

• (Na)behandeling van blessures aan het bewegingsapparaat, zoals rug- en schouderklachten, maar ook knie- en kuitklachten. Hypotone spieren kun je stimuleren en hypertone spieren inhiberen.
  • Preventief toepassen om spieren en gewrichten bij overbelasting te beschermen.
  • De bewegingsuitslagen veranderen direct bij juiste toepassing.
  • Reduceren van ontstekingen.
  • Verminderen van klachten door vloeistofstuwingen zoals oedeem en bloeduitstortingen. Er zijn speciale technieken voor het behandelen van lymfoedeem en bloeduitstortingen.
  • Correctie van de lichaamshouding of standverandering van een gewricht.
  • Direct invloed op het endogene en analgetisch systeem (pijndemping).
  • Behandeling van problemen ontstaan door overbelasting (zoals RSI, tennis- of golfarm).
  • Bestrijding van (spannings) hoofdpijn en zenuwpijn door beïnvloeding van het zenuwstelsel.
  • Segmentaal, door het gunstige beïnvloeden van organen zoals bij o.a. maagklachten en menstruatieklachten.
  • Verbetering van de propriosensoriek.
  • Beïnvloedt enkele eigenschappen van de fascia  door mechanisch en sensorische stimulatie.